Članek
Naložbe v infrastrukturo
Objavljeno Sep 08, 2012
Ideja, ki se pojavlja že iz predvolilnega časa, jo pa tudi po volitvah redno ponavljajo iz Jankovičevih krogov, čemur se pridružuje tudi Lukšič iz SD je, da je potrebno (za vsako ceno) zagnati gospodarstvo. Z drugimi besedami, država naj najde denar in poveča svoja naročila.

Z enim delom se strinjam. Od vseh možnih investicij so investicije v infrastrukturo daleč najboljše. Če samo pogledamo recimo prekmursko avtocesto. Če bi jo imeli kakšnih 10 let prej, bi bil problem z Muro precej manjši, če bi sploh bil. Dobra prometna infrastruktura pripomore k odpiranju novih delovnih mest, omogoča pa tudi lažjo migracijo ljudi, ki si lahko poiščejo delo v širšem krogu. Skratka ja, državno investiranje v infrastrukturo ima veliko koristnih rezultatov.



Vendar ob tem ne smemo spregledati dejstva, kako se je to delalo v Sloveniji v preteklih desetletjih. Ceste smo baje, zaradi dogovorne ekonomije v prijateljskem nacionalno interesnem lobiju, preplačali za 30%. Ali so se s tem ekstra denarjem gradbena podjetja okrepila, jim je to omogočilo prodor na tuje trge? So si naredila zalogo za slabe čase? Glede na to, da so vsa po vrsti pocrkala, je očitno šlo za nekaj drugega. Dogovorni projekti so bili potuha za njihovo neučinkovito delo. Kot "bubreg u loju" so se navadili na ekstra denar in popolnoma nepripravljeni dočakali krizo. Brez rezerv. No, morda so si glavni akteri pripravili zalogo za slabe čase, privatno, v tujini.

Z drugimi besedami. Ja, investicije v infrastrukturo na enak način, kot je bil do sedaj, bo morda pomagal da kakšno podjetje preživi. Vendar za precej visoko ceno. Temu bolj kot investicija lahko rečemo miloščina.

Sicer pa ima slovenija en velik infrastrukturn projekt v teku. Šoštanjska termoelektrarna. 1,3 miljarde EUR. Z malo sreče bo še več. Morda pride celo do 2 miljard. Upam le, da jo bomo lahko okarakterizirali kot miloščino in ne za lopovščino.

Seveda pa se moramo pri investicijskih projektih zavedati tudi dejstva, ki je še posebej razvidno pri TEŠ 6. Glede na majhnost Slovenije in vrsto industrije, ki jo imamo, bo večina tega denarja šla tako ali tako v tujino. In nič kaj drugače ni pri ostalih velikih infrastrukturnih projektih. Ceste ali železnice. Velik del stroškov predstavljajo namreč amortizacija težkih strojev, ki jih pri nas ne delamo, se pravi to gre v tujino. Ali recimo, če pogledamo stožiški stadion. Od kje je prišla streha? Iz Nemčije! Verjetno plačano v naprej, za razliko od mnogih domačih delavcev. Slovenski denar bo tako v veliki meri zaganjal tuje gospodarstvo.

Ja. Vsaka upravičena in korektna investicija v infrastrukturo je zaželjena. Takšna bo tudi prinesla pozitivne rezultate v prihodnosti in kot takšna opravičila tudi novo zadolževanje. Seveda po neki normalni obrestni meri. Investicije, ki naj pokrijejo zadolževanje po 7, 8 ali celo več % pa si ne znam predstavljat. To se enostavno ne izide. Takšne investicije so v najboljšem primeru miloščina za izbrane izvajalce.

Slovenija ni povzročila krize. Tudi končala je ne bo. Lahko le pridemo iz krize bolj ali manj obremenjeni. Finančno in mentalno. Zato je še posebej potrebno biti previden pri novem zadolževanju in investicijah. In ne padat na sladke besede o investicijah, ki so v najboljšem primeru miloščina še bolj verjento pa lopovščina.