Vlada ugotavlja, da je drugi tir Divača – Koper slepo črevo EU povezave Trst – Dunaj – Budimpešta. Leta 2022 nas bo koridor povsem zaobšel in že sedaj smo država, ki se duši v kolonah tovornjakov. Vlada nam želi podtakniti 3x dražji projekt »drugi tir«, kjer pa so nam zamolčali, da ne gre za dva tira, temveč za drugi tir, ki bo nadomestil sedanji »prvi tir«. To je odlično opisal župan MO Koper in v nekaj točkah pojasnil, zakaj projekt »drugi tir« ne pride v poštev (časovno, finančno, strokovno). Zakaj je v nekaj dneh ugotovil, da vladni predlog »ustreza« in da umika svoj podpis za referendum, ne vemo in tudi ni pomembno. Za volivce je pomembno, da ne dovolimo 3x predragega projekta »drugi tir« naprtiti našim otrokom in vnukom. In seveda, da vladi ne dovolimo razprodaje »srebrnine« Luke Koper.

Referendum bo in bo uspel. To je velika priložnost in darilo, da se vladna trojica (Leben, Cerar, Gašperšič) končno zave svoje odgovornosti in sprejme rešitev, ki je najbolj strokovna, najcenejša, najhitrejša in daje celo trajni prihranek s pridobivanjem električne energije.

To je rešitev, ki jo podpira stroka, inženirska združenja: Inženirska akademija Slovenije, Inženirska zbornica Slovenije in Slovenska inženirska zveza. Gre za t.i. »Projekt DUSTRO«, ki rešuje problem dvotirne proge Divača – Koper v treh do štirih letih, za ceno pod 1 mrd €, z najmanjšim možnim posegom v prostor in z najmanj nepredvidenimi problemi gradnje. Ta projekt imenujemo tudi Inženirska rešitev ali rešitev skupine dr. Duhovnika. V vseh fazah odločanja vladne trojice o variantah in rešitvah »drugega tira« ta originalna rešitev ni bila niti omenjena in jo je Vlada in vladna trojica (Leben, Cerar, Gašperšič) do sedaj ignorirala, v fazi referenduma pa zanjo izve vsak dan več ljudi. Pomembno je, da je stroka priznala to rešitev oziroma projekt DUSTRO kot najcenejši, najhitrejši, najbolj enostaven in z najmanj posegi v prostor, kar je vse izredno pomembno. Za nameček pa ta rešitev nudi pridobivanje elektrike za pogon vlakov na delu predvidenega tunela, ki je dolg le 4,1 km in skrajša sedanjo traso za nekaj (cca 10) km.

Vladni projekt »Drugi tir« je le krinka, lupina brez vsebine. Če meni vladna trojka (Leben, Cerar, Gašperšič), da nam bo brez investicijskega projekta, brez podrobnega opisa prednosti variant in brez pojasnila o izbiri najugodnejše, najhitrejše, najcenejše, za prebivalce in volivce najbolj primerne variante (brez skritih stroškov in podlih namenov) uspela »prodati« le obljube, ki nas bodo vsako leto stale več (a la TEŠ 6), potem se moti. In to ne prvič, zato imate referendum. Slovencem ste skušali »prodati« navidez ugodno traso »drugi tir«. Ko so vas razkrinkali in ste obljubili, da bo poleg drugega zgrajen tudi prvi (tretji?) tir, z ubežnim rovom in podobnimi »umotvori« za skoraj isto ceno kot prvotni projekt, ste dokončno pokopali svojo integriteto. Zdaj tudi ljudje, ki niso strokovnjaki za železnice, vedo, da 37,8 km predorov oziroma 59,1 km predorov po projektu Vlade RS v 7 do 8 letih ne bo rešilo ne prvi in ne drugi tir. Še več: »vladni projekt« pod 1,5 mrd € ni izvedljiv, oziroma točneje: sploh ni izvedljiv.

Prav je, da veste tudi, katera je (še edina) prednost Luke Koper pred Luko Trst in pred Luko Rijeka. Zakaj se torej naročniki (še vedno) odločajo za Luko Koper in ne za omenjeni dve luki? Vsekakor to ni infrastruktura ali prometne povezave, tu smo bitko že izgubili. Edino carina je pri nas tako ažurna (za zdaj), da je postopek carinjenja hiter in poteka tudi izven delovnega časa, česar omenjeni dve luki (še) ne nudita. Ko se bodo tudi v Trstu in na Rijeki zavedli, kaj pomeni hitro poslovanje, bo Luka Koper v težavah. V težavah (še večjih) pa bo leta 2023, ko bo stekel promet preko Trsta in Italije, Avstrije na Madžarsko po novi mednarodni progi.

Kaj storiti? Najceneje je za zdaj: NIČ. Vlada po trditvah g Lebna pospešeno nadaljuje s traso 2. tira, kot so jo izbrali. Upravičeno se sprašujemo, koliko od 47 mio € EU denarja bo šlo za gradnjo tira, konkretno koliko tm bo zgrajenih od tega. Predvidevamo, da nič, saj na ta denar čakajo pijavke (rekli bodo, da je to za načrte, projekte in arheološke raziskave…). Čeprav je vladna ekipa že na dopustu in se do septembra ne bo dogajalo NIČ, lahko pogledamo, kaj nam vladni trojček (Leben, Cerar, Gašperšič) z nadaljevanjem projekta »drugi tir« plasira:

Zanima nas, če ljudje sploh gledajo karte in če imajo pojma, kaj jih čaka. Če pogledamo začetek gradnje 2. tira, kot si ga zamišlja vladna trojka (Leben, Cerar, Gašperšič), bo ta potekal med vasico Prelože pri Lokvi pri Divači ter med samo Divačo. Od Gostilne Ražem bo proga oddaljena le med 50 in 100 m, proga bo sekala sedem (7) hiš na tem delu. Zanima nas, kaj bo rekel gostinec g. Ražem, ko bo to izvedel. Civilne iniciative v Divači in na Krasu ne dovolijo gradnje ničesar, ne vetrnih elektrarn, ne ničesar drugega. Razlogi, ki jih navajajo, je zaščita narave, Natura 2000, Škocjanske jame, zaščita ptic, netopirjev in – ne boste verjeli, celo – človeških ribic. Tu se v primeru gradnje predorov in trase tirov lahko bojimo »kraških pojavov« in aneksov, zahtev naravovarstvenikov (ki se bodo pojavile, to smo lahko prepričani).

Potem gre proga v tunel in se po dveh kilometrih povsem približa Italiji (le 50 do 100 m od meje!) na lokaciji Monte Goli ali Golič (620 m). Zanima nas, kaj bodo na to rekli Italijani. Proga sicer v tunelu potem seka kraja Krvavi potok pri Kozini in Nasirec. Dvomim, da krajani to vedo. Arheološka dediščina se potem pri hribu Beka nahaja na »vladni« trasi drugega tira. Zanima nas, kaj bodo na to rekli državni konzervatorji in ZVKDS – Zavod za varovanje kulturne dediščine Slovenije (že zdaj z veseljem čakajo prve arheološke raziskave na »vladni« trasi).

Tunel poteka do viadukta Črni kal, problematično je sekanje trase drugega tira s traso avtoceste, ter nadalje tisti del, kjer trasa s tremi ovinki podaljša ravno linijo za 3x in je daljša, kot sedaj znaša razdalja po obstoječi progi. Če se proga iz Divače na 400 m spusti do cca 230 m na Črnem kalu, ne vidim razloga, zakaj so trije ovinki sploh potrebni, saj je za višinsko razliko 200 m na voljo cca 5 km ravnega dela trase, če ne bi delali ovinkov. Ta del trase je bil zarisan že pred leti, zato je bilo tudi veliko špekulativnih nakupov zemljišč, ki se bodo sedaj prelila v ekstra zaslužke, vse na račun davkoplačevalcev, ki bomo to plačevali naslednjih 45 let.

Že sedaj bi lahko – ne glede na traso – delali tisti del, ki je pri vseh trasah enak, to je odsek od Sermina do (skoraj) Dekanov, cca 3 km. Toliko bi s tem denarjem od EU (47 mio €) z lahkoto naredili ta odsek in z drugim obrokom še tistega od Divače do Lokev. Že sedaj je vlada obljubila, da bo krajanom ob progi uredila protihrupno zaščito, ter protipožarno zaščito. Torej tudi če se odpovemo »vladni« investiciji, je smiselna boljša možnost: najbolje, najceneje in najhitreje je poleg obstoječe proge zgraditi dodatni tir (obstoječi nasip razširiti za šest metrov) z zaščito (protihrupno, protipožarno), in t.i. »Inženirsko varianto«, ki jo podpira stroka. To pomeni 4,1 km tunel z vlečno – zaviralno jekleno vrvjo, ki pomaga vlakom ohranjati hitrost in moč. S tem je tudi čas vožnje na odseku Divača – Koper najkrajši, krajši od obstoječe in »vladne« trase. Edino »Inženirska« varianta tudi pridobiva električno energijo in se dodatno izplačuje, torej bi morala namesto polen pod noge imeti prioriteto ter subvencije EKO sklada ter drugih finančnih instrumentov. Progo (oba tira) torej lahko zgradimo ceneje in brez tujega denarja, pa tudi obremenitev same Luke Koper bo nižja, če bo »pomagala« brezplačna elektrika, dan za dnem, leto za letom... In še: takšna oziroma podobna rešitev že obstaja. Poleg vlaka, ki je pred leti vozil smučarje na goro Kaprun (Avstrija), je takšna rešitev izvedena tudi na progi Tuhn (Švica). S podobno rešitvijo so tovorni vlaki vozili električne generatorje na gorske lokacije v Švici, ipd. Za vse, ki se zavzemamo za energetsko neodvisnost Slovenije, vidimo ta projekt pozitiven zaradi prihranka elektrike in zmanjševanja toplogrednih plinov.

G. Leben pravi, da bo »rešitev« znana po dopustih, to pomeni, da od sedaj, ko gredo na dopust, ne bo narejenega in strokovno proučenega NIČ. Če bi gradbeno, pravno in ekonomsko izobraženi kadri izračunali, kaj pomeni pri rešitvi dr. Duhovnika in projekta DUSTRO prihranek dva evra na tono tovora za električno energijo, skrajšani čas vožnje vlaka na relaciji Divača – Koper glede na sedanje stanje kar 28 minut in v primerjavi z »vladnim« predlogom osem minut, bi lahko ugotovili, da se splača v pomembne odločitve povabiti tudi in predvsem inženirje ter stroko. Vlada ima (še) čas, da k analizi problemov in oblikovanju predlogov ter rešitev povabi v večji meri strokovno javnost ter strokovne civilne družbe in jih sooči.

Nekateri trdijo, da referendum zavira odločitve in da izgubljamo dragoceni čas. Trdim tole: Včasih je treba narediti korak nazaj, da potem lahko naredimo dva koraka naprej. In sedaj je idealen čas za trezen razmislek, kaj lahko z eno mrd evrov naredimo. Modernizacija proge Divača – Ljubljana, železniški »obroč« okoli Ljubljane za hitrejši promet, prilagoditev vrste elektrike za pogon lokomotiv (izmenična) sosednjim državam, obnovitev prog Ljubljana – Jesenice, dodatni tir na trasi Ljubljana – Novo mesto, trasa Dravograd – Velenje, ter obnova odseka Jesenice – Gorica – Trst. Referendum je priložnost, da lahko razjasnimo pojme, kaj je: dvotirna proga, kaj je »drugi tir«, kaj je servisni tir, izvlačni tir in stranski tir. Ljudje imamo pravico vedeti, kaj plačujemo, kaj dobimo in za koliko evrov. Razprodaje Luke Koper ne bomo dovolili in ta lahko uspešno posluje tudi ob sedanjem enem tiru, pod pogojem, da obnovimo nujno dotrajane odseke ter uredimo protipožarno in protihrupno zaščito po predpisih.

In še: evropska sredstva (razpis v okviru EU instrumenta za povezovanje Evrope CEF), kohezijska sredstva in jamstva EU sklada za strateške naložbe (EFSI) ter posojilo Evropske investicijske banke (EIB) so enako možna za »vladni« projekt kot tudi za »projekt DUSTRO / »Inženirski projekt««. Prav tako je možnost, da pri slednji rešitvi več dela ostane domačim izvajalcem ter podizvajalcem (tu se bo odprlo več delovnih mest, predvsem v gradbeništvu).

V športnem žargonu bi rekli: »odločimo se za smuk iz Divače do Kopra (Inženirska rešitev) namesto slaloma okoli Črnega kala, Tinjana, Plavja, Zgornjih Škofij in Dekanov (vladna rešitev). Tudi za cestno prometno rešitev predlagam preprosto (in cenejšo) rešitev: razširitev iz dveh pasov na tri vozne pasove po vsem AC križu. Vsaka druga varianta bi bila dražja, izkušnje izpred 25 let nam to lahko potrdijo (pa tudi TEŠ 6, ipd.). In za konec: tudi železniški potniški promet se da izboljšati. Turist danes želi na vlaku udobje, dostop do interneta, bife, prostor za kolesa, ko izstopi, pa streho ali nadstrešek. Za začetek…

mag. Bojan Tomc

ZENS – združenje za energetsko neodvisnost Slovenije