Članek
RTV SLO, STA in Siol kršijo ZVRK => referendum o 2. tiru je neustaven
Objavljeno Sep 19, 2017

Zaradi drobnega besednega zdrsa Alenke Potočnik, dežurne urednice STA, ki se ji je primeril v današnjem telefonskem pogovoru, sem šel v raziskovanje in zdaj oddajam poročilo. Skrajšana vsebina je enaka naslovu. Celoten postopek referendumske kampanje je zaradi bistvenih kršitev 6. člena ZVRK in 12. člena ZRTVS, s strani "medijev v neposredni ali posredni večinski javni lasti" - potekal neustavno in nezakonito.


1. STA d.o.o.

STA, Slovenska tiskovna agencija je registrirana kot d.o.o., v popolni lasti države. (Erar, AJPES, Pirs (državna lastnina)).

Sami o sebi pravijo naslednje:

"Slovenska tiskovna agencija je nacionalna tiskovna agencija, ki spremlja in posreduje novice o dogodkih v državi in mednarodnem okolju. Servisi STA so namenjeni predvsem medijskim hišam, državnim ustanovam, poslovni javnosti, veleposlaništvom in drugim zainteresiranim javnostim."

Gre torej za centralno medijsko nevronsko središče uni-formiranja in ga moramo jemati kot strateškega akterja v medijskem prostoru. Direktor je Bojan Veselinovič, njegovi letni prihodki s tega naslova so "zgolj"
101.759,76 evrov (vir: letno poročilo 2016, stran 84). To je mesečno 8.480,00 evrov. Očitno pomembna funkcija, bolj kot Predsednik države. Naj mi nepristranski bralci ne zamerijo naslednje povezave s strežnika  SDS - Morda niste vedeli: kdo ima višjo plačo?

STA je v zadnjih 15-ih letih od Republike Slovenije prejela 35.952.836,86 evrov, kar pomeni cca. 2,4 milijona evrov na leto. Kot rečeno, 1/24 gre za direktorja. Ampak sedaj se šele ogrevamo.

Kot ste redni bralci mojega bloga že lahko prebrali, se ključ za presojo ustavnosti ali neustavnosti referendumskih in volilnih kampanj skriva v 6. členu ZVRK. Ta člen je napisan - milo rečeno - prefrigano. Nejasno so razdeljeni zasebni in javni mediji, predvsem pa njihove naloge glede "rednega poročanja" in "propagandnih sporočil". Tak člen je tako nejasno napisan lahko samo načrtno. Ampak če vsebinsko skrajšamo 3. odstavek, v oziru STA, pridemo do naslednjega citata:

"Izdajatelji drugih tiskanih in elektronskih medijev v neposredni ali posredni večinski javni lasti morajo ...  s pravili iz prvega odstavka tega člena  ... zagotoviti enakopravnost organizatorjem volilne kampanje pri predstavitvi kandidatov in njihovih programov..."

STA bi se morala torej vesti kot "pridna verzija RTV SLO", saj se sedanja "poredna verzija RTV SLO" vede nezakonito in protiustavno. STA bi morala zagotavljati popolno enakopravnost vsem organizatorjem referendumske kampanje - pa tega ne počne. Kaj je storila STA? Izvedla je poskus preslepitve, ki ga lahko poskuša prek tiste prvo-omenjene pripombe urednice STA, češ da je STA zasebni medij.

STA je namreč sledila le 1. odstavku 6. člena ZVRK, ko je objavila "pravila".  Vendar pozor! V tem odstavku, namenjenem zasebnim medijem, besedice enakopravnost ni nikjer zaslediti:

"Izdajatelji medijev morajo najkasneje 45 dni pred dnem glasovanja na volitvah oziroma 25 dni pred dnem glasovanja na referendumu določiti in objaviti pravila (obseg, pogoje in način) za izrabo programskega časa oziroma časopisnega prostora za predstavitev kandidatov, političnih strank in njihovih programov oziroma predstavitev mnenj o referendumskem vprašanju."

Kaj je torej dopustil Bojan Veselinovič, kot odgovorni direktor?

Pravila STA pri spremljanju referendumske kampanje o zakonu o drugem tiru železniške proge Divača-Koper

V teh pravilih - ki so praktično identična vsem številnim pravilom zasebnih medijev - tudi ni enakopravnosti, je le prazna obljuba, da bo:

"...STA glede načina, obsega in vsebine novinarskih prispevkov skladno z uredniško politiko agencije in profesionalnimi standardi v novinarskih prispevkih v rednem servisu zagotovila objektivno in uravnoteženo predstavitev referendumske kampanje in mnenj o referendumskem vprašanju."

Kaj pomeni "uravnotežena predstavitev", povprašajte akterje organizatorje referendumske kampanje. Koliko jih pravzaprav je? No, na to vprašanje je STA celo odgovorila (32), vendar pa ste lahko prepričani, da vsi organizatorji v enomesečni seriji člankov niso dobili enakopravnega prostora za predstavitev. Žal je ta članek plačljiv, čeprav davkoplačevalci plačujemo ravno za te storitve. No, lahko ste o seznamu brali vsaj tu...

Skratka - STA se v referendumski kampanji dejansko vede kot zasebna medijska hiša - in že to je razlog, da bi moral odgovorni direktor Bojan Veselinovič preprosto zapustiti to mesto.


2. RTV Slovenija

O RTV Slovenije in njihovem soočenju sem že pisal. Protiustavno, nezakonito in nesprejemljivo. Tako je tudi s pravili, ki so si jih na RTV SLO zamislili za čas referendumske kampanje. Enota Radio Slovenija, s svojim programom "Studio ob 17-ih" je dejansko dokazala, da se da pripraviti dovolj oddaj, da so lahko čisto vsi prijavljeni organizatorji kampanj prišli pojasnit svoja stališča - v enakem času in pod enakimi pogoji. Tudi MMC je izvedel projekt pod enakimi pogoji. Problematična je TV enota, 7. člen 1. točka pravil - je nastavljena za neustavno izvedbo spornega Soočenja.


3. Siol.net + Planet TV

Siol.net Je v lasti družbe TSmedia, medijske vsebine in storitve, d.o.o. (pogled na dno spletne strani), ki je tudi lastnica podjetja Antenna TV SL, televizijska dejavnost, d.o.o., slednja izvaja program Planet TV. No, TSmedia... je v posredni državni lasti, prek Telekoma d.d.
Ampak zanje očitno velja isto, kot za STA - dobivajmo sredstva iz državnega proračuna, delajmo se, kot da smo zasebni medij.

Pravila za spremljanje referendumske kampanje so enak pofl, kot tista od STA:

"Spletni medij Siol.net bo dogajanje, dejavnosti in mnenja pred referendumom spremljal in javnost obveščal v skladu s svojo uredniško politiko ter v skladu z novinarskimi standardi in etiko. Dogajanje, dejavnosti in mnenja, povezana z referendumom, bomo javnosti predstavljali objektivno in uravnoteženo."

- - - - - - - - - -

Vsi se toliko sklicujejo na etiko, od predsednika Vlade navzdol, vendar prav isti potem delajo ne-le neetično, ampak tudi nemoralno, konec-koncev pa tudi nezakonito in protiustavno.

Ta nezakonitost in neustavnost sta tako veliki, da lahko ob trezni presoji sedanjo referendumsko kampanjo in tudi njen rezultat (tako udeležbo, kot odločitve) - že vnaprej razglasimo za nelegitimna, nelegalna, nedemokratična, neustavna in nesprejemljiva.

Takšno smer razvoja družbe lahko pomagate preusmeriti predvsem z medijskim proti-pritiskom. V prvi vrsti boste koristili, če boste ta zapis delili naprej.

Veliko sreče vsem nam :)