Članek
Sprostitev cen pogonskih goriv ne bo zvišalo njihovih cen
Objavljeno Nov 02, 2016

Vlada RS bo končno začela s sproščanjem cen pogonskih goriv. Za začetek le na bencinskih črpalkah avtocestah in hitrih cestah. (Vir: http://www.zurnal24.si/vlada-namerava-sprostiti-cene-goriv-na-avtocestah-clanek-280348)

Tržno določene cene goriv niso višje

V vseh ostalih državah članicah EU cene goriv že določa trg, pri nas pa še kar vlada z uredbami. Pri nas vlada nekakšen strah pred tem, da bodo goriva, če bodo cene sproščene, dražja, predraga. A praksa iz drugih držav tega ne priča. Cene goriv so nižje od slovenskih (trenutno (2.11.2016) cena litra 95 oktanskega neosvinčenega bencina je 1,226 EUR) v Avstriji (1,154 EUR), na Hrvaškem (1,22 EUR) in na Madžarskem (1,14 EUR), le v Italiji (1,550 EUR) so višje (vir: AMZS, linka ne dajem, ker se cene hitro spreminjajo), to pa zaradi precej višjih trošarin kot jih imajo v ostalih državah. Menim, da ob sedanjih ostalih parametrih (višina trošarin, DDV, cena nafte na trgu, tečaj EUR in USD,...) tudi v prihodnje cene goriv pri nas ne bodo bistveno odstopale od sedanjih cen, obstaja pa možnost, da se celo znižajo, in sicer na raven Avstrije in Madžarske.

Cene goriv so lahko nižje

Minimalne trošarine na pogonska goriva v EU sicer določa direktiva EU, na ceno surove nafte pa nobena država članica EU nima vpliva. Kljub temu pa obstaja možnost znižanja cen pogonskih goriv. Že iz zgornjega besedila je razvidno, da so cene bencina (95 oktanskega) nižje od slovenskih v najmanj treh državah članicah EU: Avstriji, Madžarski in Hrvaški. Še nižje so cene v Estoniji, kjer trenutno znaša cena navedenega goriva po virih (AMZS) 1,069 EUR. Velja omeniti, da ima Estonija tudi najbolje stoječe javne finance v celotni EU. Zelo nizka cena je tudi v Litvi (1,093 EUR). Resda obstajajo tudi države članice EU z zelo visokimi cenami (pole Italije tudi Nizozemska - 1,629 EUR), vendar pa so to že ekstremi. Cene v Sloveniji so zelo blizu povprečja v EU.

Tržno določanje cen goriva pomeni, da cene ne bodo mogle biti previsoke ali prenizke

Tržno določanje cen goriv pomeni, da cene ne bodo mogle biti ekstremne. Če bo cena goriv v Sloveniji narasla, bodo bencinske črpalke prodale manj. Če bodo narasle čez ceno, ki jo ima Italija, bodo slovenske cene pogonskih goriv postale nekonkurenčne v skoraj celotni EU (razen Nizozemske), še manj pa kar pa ne bo vzdržno. Ljudje bodo v dosti večji meri kot doslej potovali v sosednje države z namenom, da bodo kupili gorivo tam in ne v Sloveniji, česar pa ne bo mogoče preprečiti. To ne bo zdržno, ker bodo tako podjetja, ki prodajajo pogonska goriva, zaradi premajhnih dohodkov propadla. In da ne govorim o tem, da se bo lahko država obrisala pod nosom za trošarine. Nasprotno pa bodo, če bodo cene padle pod raven najnižjih cen v naši soseščini (1,14 EUR), mnogi hodili k nam točit gorivo, dohodki podjetij, ki prodajajo pogonska goriva, se bodo zelo povišali, prav tako pa tudi prihodki proračuna od trošarin. Ker pa podjetja na kratek rok ne bodo zmogla tolikšne kapacitete, bodo prisiljena ceno zvišati na neko ravnotežno raven, ki bo približno enaka sedanji.